Účastníci
- Alter ego, Bystřice nad Pernštejnem
- Byzantion – Collegium musicae slavicae, Praha
- Camerata, Třinec
- Capella Moraviae, Brno
- Dolnobavorský lékařský orchestr, Deggendorf (D)
- DPS Berušky, Klatovy
- DPS Fialky, Klatovy
- DPS Mariella, Plzeň
- Harmonia Trinitatis, Klatovy
- Chorus Egrensis, Aš
- Chrámový sbor kostela Nanebevzetí Panny Marie, Bodenmais (D)
- Chrámový sbor kostela sv. Michaela, Plattling (D)
- Jitro, Hradec Králové
- Kantika, Litovel
- Knappschaftskapelle („ kapela“), Bodenmais (D)
- Kolegium pro duchovní hudbu, Klatovy
- Komorní orchestr Katedry hudební kultury FPE ZČU Plzeň
- Ko.Mar, Plzeň
- Mikrochor, Praha
- Prácheň, Horažďovice
- Rejchův komorní sbor, Chudenice
- Salvátorský pěvecký sbor, Praha
- Smyčcový orchestr Něhoslava Kyjovského, Bystřice nad Pernštejnem
- Vox Imperfecta, Plzeň
Nahoru ZpětAlter ego
Bystřice nad Pernštejnem
Komorní sbor Alter ego vznikl v roce 2009 z iniciativy několika lidí z Bystřice a okolí. Ti měli zájem o sborové zpívání a nikde v okolí neměli příležitost.
V Bystřici nad Pernštejnem založil velkou tradici sborového zpěvu skvělý pedagog Josef Kšica, který.vedl dětský sbor Kohoutek a smíšený sbor Vysočina. Po jeho smrti ale sbory zanikly, a od roku 2006 je činný pouze DPS Studánka při ZUŠ v Bystřici n. P.
Komorní smíšený sbor Alter ego má v současné době 18 členů ve věku od 16 do 50 let. Všichni se zpěvu věnují amatérsky, ale s o to větším nasazením a zájmem.
Uměleckou vedoucí sboru je Mgr. Lenka Macháčková. Hlavní část sborového repertoáru tvoří skladby renesanční, barokní a klasicistní, většinou a capella nebo s klavírním doprovodem, které se sbor snaží interpretovat v souladu s pravidly tzv. poučené intepretace. Sbor se ale nezříká ani provádění skladeb jiných žánrů. Úspěšným byl např. „Retro koncert“, který se konal u příležitosti výstavy zaměřené na design období 50. – 70. let 20. století. S velkým zájmem veřejnosti se setkal komponovaný pořad „François Villon“, kde zazněly renesanční písně v kombinaci s přednesem Villonových básní.
Kromě těchto větších projektů sbor často vystupuje na kulturních akcích v Bystřici a okolí. Posledním větším projektem v rámci péče o zachování duchovního dědictví českých skladatelů byla obnovená premiéra slavnostní latinské mše Es dur z roku 1809 J. J. Ryby. Tady sbor spolupracoval s Orchestrem N. Kyjovského a společně tuto skladbu provedl prozatím ve třech reprízách. Cílem bylo představit veřejnosti i jiná díla tohoto skladatele než všeobecně známé skladby, jako je Česká mše vánoční.
V současné době sbor připravuje program afrických písní jako doplnění cestopisné přednášky s videoprojekcí o Africe. Dalším velkým projektem (opět ve spolupráci s Orchestrem N. Kyjovského) bude rekonstrukce fragmentu opery „Bílá paní pernštejnská“A.Bočka a A.E.Titla z roku 1835, která byla donedávna považována za ztracenou. Sbor by také rád pokračoval v uvádění dalších méně známých děl českých skladatelů.
A co znamená název sboru? Alter ego je v podstatě „druhé já“. Má symbolizovat, že všichni členové mají svá povolání, která nijak nesouvisejí se zpěvem a hudbou, ale společným zpěvem se stávají někým jiným, někým, kdo může ukázat taky jinou stránku své osobnosti.
Nahoru ZpětByzantion – Collegium musicae slavicae Praha
Praha
Komorní smíšený sbor Byzantion vznikl v roce 1957 s názvem Collegium musicae slavicae Praga. Svým repertoárem navazuje na prastarou tradici, jejíž nejstarší kořeny sahají do období působení Cyrila a Metoděje, kteří přinesli ze své vlasti základní typy hudebních forem na území Velkomoravské říše.
Snahou sboru je pěstovat řecko-byzantskou a slovanskou hudbu východní Evropy a přední Asie ( tehdejší hudební formy, jako byly kanony. tropary, prostopinija atd.) a seznamovat veřejnost s touto hudební tradicí od nejstarších dob až po současná díla autorů slovanských národů, ovlivněná latinskou kulturou.
Zakladatelkou sboru se stala PhDr. Olga Dutková, která se dlouhá léta věnovala slovansko-byzantské hudbě. Pod jejím vedením získal sbor různá ocenění na koncertech a soutěžích doma i v zahraničí ( Francie, Belgie, Německo, Slovensko). Dále sbor vedli prof. Nadja Petrenko a Viktor Byček. Současnou dirigentkou a uměleckou vedoucí se stala Ing. Eva Komárková. Sbor účinkuje na vánočních a velikonočních koncertech v pražských i mimopražských kostelích, koncertních síních, zámcích, pro seniory i na konferencích a spolkových a pamětních setkáních, většinou a capella, někdy s doprovodem houslí, flétny a klavíru. Zájem sboru je rozšířen i na hudbu západní a střední Evropy. Příkladem mohou být vánoční koledy (polské, maďarské, švédské, laponské), vybrané slovanské národní písně (ukrajinské) a také skladby, které byly věnovány sboru ( J. Snížková, O. Dutková).
Sbor spoluúčinkoval na koncertu chrámové hudby „ Hoffnung für Osteuropa Gorlitz 2001, propagující společnou budoucnost východní a střední Evropy. Pravidelně se účastní festivalu duchovní hudby Šumava – Bayerischer Wald, několikrát festivalu pěveckých sborů sborů Tibi laus v Mostě, dále festivalu chrámových a komorních sborů v Cholticích, též „Roudnických konsonancí“ v Roudnici n.Labem. Sbor je členem Unie českých pěveckých sborů a má v současné době 24 členů.
www stránky sboru
Nahoru ZpětCamerata
Třinec
Ženský komorní sbor Camerata při DDM Třinec byl založen v roce 1986. Všechny zpěvačky dříve zpívaly v dětských a dívčích sborech třineckého Domu dětí a mládeže (Štývarův dětský sbor – založen 1961, komorní sbor Komoráček nebo dívčí sbor Carmenky).
Repertoár Cameraty zahrnuje historické, duchovní i současné skladby, vánoční koledy i lidové písně. Soubor se účastní domácích i zahraničních festivalů a přehlídek, na nichž se úspěšně umisťuje. Z posledních úspěchů stojí za zmínku Mezinárodní festival a soutěž sborů Bohuslava Martinů v Pardubicích
a Mezinárodní festival Canti Veris Praga – v obou těchto soutěžích se Camerata umístila ve stříbrném pásmu.
Nedávným úspěchem ženského sboru Camerata je zlaté pásmo ze soutěže Praga Cantat 2011.
Nahoru ZpětCapella Moraviae
Brno
Capella Moraviae je komorní sbor tvořený v současnosti 10 zpěváky. Vznikl v roce 1990 se záměrem interpretovat co nejvěrněji starou hudbu – od gregoriánského chorálu po rané baroko – s důrazem na duchovní tvorbu tohoto období.
Zakladatelem souboru Capella Moraviae byl sbormistr Petr Šumník; vzorem mu byla Palestrinova Cappella Giulia čítající 12 zpěváků. Petr Šumník vedl sbor až do roku 1996, nyní působí v Olomouci a v Ostravě. Kromě drobných skladeb významných renesančních skladatelů nastudoval v roce 1992 Missu pro defunctis T. L. de Victoria, v roce 1993 sbor spoluúčinkoval se souborem Capella Regia Musicalis na mezinárodním hudebním festivalu Brněnský podzim s programem věnovaným P. J. Vejvanovskému. V roce 1994 nastudoval k 400. výročí úmrtí G. P. da Palestrina jeho Missu Papae Marcelli.
V letech 1998 až 2001 byl uměleckým vedoucím Tomáš Ibrmajer, v té době posluchač brněnské Janáčkovy akademie múzických umění. Za jeho působení se sbor rozrostl až na 16 členů, takže mohl provádět i rozsáhlejší díla s doprovodem orchestru (Vivaldiho Gloria).
Za nynějšího působení Josefa Gerbricha se sbor vrátil ke komornějšímu obsazení a zaměřil se na tvorbu významných skladatelů renesance anglické, španělské, frankovlámské a italské. Nemalá pozornost je také věnována gregoriánskému chorálu.
Sbor podnikl četné zájezdy do zahraničí, účastní se domácích přehlídek chrámové tvorby a příležitostně účinkuje při bohoslužbách. Z domácích vystoupení si nejvíce považuje účasti na Festivalu staré hudby v Českém Krumlově (1996 a 2000) a na Harantovských slavnostech staré hudby na hradě Pecka (2003 a 2005). Vystoupil také na Námestovských hudobných slávnostech (2005 a 2007) a na festivalu Musica sacra Bratislava r. 2006. Na podzim 2006 reprezentoval Jihomoravský kraj na Kirchenmusiktag ve Vídni. Na prvním ročníku festivalu FONS 2007 ve Žďáru nad Sázavou získal cenu Jiřího Koláře. K posledním úspěchům patří Zlaté pásmo, diplom za interpretaci gregoriánského chorálu a postup do soutěže o Grand Prix na 1. ročníku festivalu duchovní hudby na zámku Kozel v říjnu 2011.
Sbor je důsledně amatérský, zájem některých členů vede k aktivnímu prohlubování znalostí o staré hudbě (účast na letním kursu Hilliard ansamble, letní kursy ve Valticích, kursy gregoriánského chorálu).
Nahoru ZpětDolnobavorský lékařský orchestr
Deggendorf (D)
Dolnobavorský lékařský orchestr je sdružením hudbymilovných, muzicírujících lékařů a dalších pomáhajících profesí a jejich rodinných příslušníků a přátel z celého prostoru Dolního Bavorska. Byl založen r. 1991 v Hengersbergu jako komorní orchestr (smyčce a několik dechových nástrojů). V současnosti má 15 – 20 aktivních členů a je členem Svazu bavorských amatérských orchestrů.Uměleckým vedoucím je od podzimu 2010 Vít Aschenbrenner, klatovský chrámový hudebník a muzikolog.
Výtěžek z koncertů je určen na charitativní, humanitární nebo kulturní účely. Mezi další cíle spolku patří podpora kulturních aktivit lékařů a jejich kolegiálních vztahů.
K dnešnímu datu má orchestr za sebou více než 60 samostatných koncertů, převážně v Německu, ale i v zahraničí – v Rakousku, Itálii, Anglii a Francii (Compiégne, Burgundsko).
www stránky orchestru
www stránky orchestru
Nahoru ZpětDPS Berušky
Klatovy
Dětský pěvecký sbor Berušky působí při ZŠ Klatovy, Čapkova ul. a navštěvují ho děti ve věku 6 – 11 let. Od jeho založení v roce 1996 sbor řídí paní učitelka PaedDr. Dana Martinková. Pěvecký sbor se účastní nejrůznějších přehlídek sborového zpěvu (Evropský festival duchovní hudby „Šumava – Bayerischer Wald“, Přehlídka klatovských dětských pěveckých sborů, festival Adventní zpěvy Praha, festival Doteky aj.). Mezi největší úspěchy Berušek patří opakované umístění ve zlatém pásmu krajského kola soutěže dětských pěveckých sborů. V loňském roce pěvecký sbor uvedl historicky laděné pásmo „Na klatovským rynku“ hudebně dramatické pásmo „Betlémské zastavení aneb Malá vánoční hra“, vystupoval na zahájení etapy mezinárodního běhu World Harmony Run. V repertoáru sboru jsou dětské muzikály „Červená karkulka“ a „Budulínek“ (J. Uhlíř - Z. Svěrák). Berušky organizují koncerty s dětskými sbory z Klatov i jiných částí Plzeňského kraje, spolupracují s DDS Otakárek (sborové části divadelních her „Legenda o sv. Václavu“, „Hra s jesličkami“ aj.), účastní se koncertů školy, vystupují na akcích města, pro seniory i děti z mateřských škol. Sbor již několikrát účinkoval v Německu a natočil 6 DVD ze svých koncertů.
Nahoru ZpětDPS Fialky
Klatovy
Pěvecký sbor Fialky působí při Základní umělecké škole Josefa Kličky v Klatovech. Členové tohoto přibližně třicetičlenného sboru jsou nejen studentky a studenti sólového zpěvu v rámci ZUŠ Klatovy, ale především hudební nadšenci z blízkého i vzdáleného okolí Klatov.
Sbor se účastní nejrůznějších hudebních akcí, na kterých zaznívá nejen klasický sborový repertoár, ale také skladby, které primárně sboru určené nejsou. Ze zdařilých koncertů poslední doby lze jmenovat Večer filmových melodií, A Night at the Opera, Po čertech veselé Vánoce, opomenout nelze ani na muzikály Mamma Mia! či Pomáda. Sbormistrem Fialek je Jaroslav Pleticha.
www stránky sboru
ukázka
Nahoru ZpětMariella
Plzeň
Dětský pěvecký sbor Mariella pracuje v 15. základní škole v Plzni (škola s rozšířeným vyučováním estetické výchovy, matematiky a přírodních věd). Sbormistryní je Marie Nováková, odborná asistentka katedry hudební kultury Pedagogické fakulty ZČU v Plzni, klavíristkou Hana Bezděková, která pedagogicky působí na témže pracovišti .
Repertoár sboru je široký, zahrnuje skladby prakticky všech slohových období a různých žánrů. Sbor často spolupracuje se současnými skladateli, zejména západočeskými, jejichž skladby uvádí v premiérách a mnohé z nich byly sboru přímo věnovány. Pořádá pravidelné zimní a jarní koncerty, na něž zve jiné dětské i mládežnické sbory z Čech i zahraničí. Sbor rovněž reprezentuje město Plzeň i v celostátních soutěžích a přehlídkách.
Dětský sbor Mariella koncertoval v řadě zemí Evropy, v roce 2004 se mu dostalo cti reprezentovat Českou republiku v Radě Evropy ve Štrasburku při příležitosti vstupu naší země do Evropské unie. Dosavadním největším zahraničním projektem sboru byl zájezd do USA v r. 2002.
www stránky sboru
Nahoru ZpětHarmonia Trinitatis
Klatovy
Komorní soubor Harmonia Trinitatis (ve složení Karolína Ronovská - příčná flétna, Lucie Panošková - housle, Ludmila Nová - zpěv, Vít Aschenbrenner - varhany) se zaměřuje na interpretaci komorní hudby 17. a 18. století. Orientuje se především na barokní a klasicistní autory působící ve střední a jižní Evropě, ale prezentuje také repertoár vzniklý spartacemi regionálních hudebních pramenů. Za účelem věrohodné interpretace staré hudby rozšiřuje soubor své základní obsazení o další hudebníky či zpěváky, a tak je posluchačům schopen nabídnout i skladby vokální nebo vokálně instrumentální (písně, kantáty aj.). V loňském roce byl soubor hlavním českým partnerem organizátorů koncertního cyklu Česko-německých hudebních setkání.
Nahoru ZpětChorus Egrensis
Aš
Smíšený pěvecký sbor CHORUS EGRENSIS působí na Ašsku od roku 2000 a je pokračovatelem pěveckého sboru Tosta – Aš. Sdružuje zpěváky z Aše, Chebu a Františkových Lázní. Koncertuje v Čechách i v zahraničí, spolupracuje s řadou renomovaných umělců či spřátelených sborů. Velmi významnou spoluprací je pravidelná koncertní činnost v rámci koncertů „Zpěv tří zemí“, pořádaných každročně v Rehau, Olešnici a Aši. Všechny tři pořádající sbory jsou za tento projekt držiteli hlavního ocenění Euregia Egrensis roku 2008. Dirigentkou je Bc. Alexandra Benešová, absolventka Konzervatoře Jaroslava Ježka v Praze a oboru sbormistrovství na Univerzitě Karlově v Praze.
Repertoár sboru tvoří skladby duchovní i světské, lidové písně, spirituály i gospely, hudba taneční i písně dalších hudebních žánrů. Sbor také spoluúčinkuje v rámci „Loketského kulturního léta“ na provedení opery „Aida“ od G.Verdiho.
www stránky sboru
Nahoru ZpětChrámový sbor kostela Nanebevzetí Panny Marie
Bodenmais (D)
Chrámový sbor v Bodenmais se orientuje na nácvik vícehlasých mší a dalších drobných skladeb, kterými doprovází bohoslužby ve zdejším katolickém kostele. Od roku 2004, kdy se jeho sbormistrem stal Vít Aschenbrenner, se významnou součástí repertoáru tělesa staly figurální mše J.Haydna (Missa brevis in F, Hob.XII:1, Missa Scti Joannis de Deo („Kleine Orgelmesse“, Hob.XII:7) a W. A. Mozarta (např. "Korunovační mše" KV 317, "Spatzenmesse" KV 220, Mše C dur („Orgelmesse“, KV 259), Mše D dur KV 194) s doprovodem orchestru – vedle původního sborového repertoáru v tradici německého cecilianismu (Filke, Gruber, Kempter aj.). V roce 2008 uvedl sbor ve světové premiéře „Barbara-Messe“ od současného německého skladatele Hermanna Angstenbergera. Od roku 2006 se těleso pravidelně účastní Festivalu duchovní hudby "Šumava - Bayerischer Wald".
Nahoru ZpětChrámový sbor kostela sv. Michaela
Plattling (D)
Plattlingský chrámový sbor u sv. Michaela existuje již 40 let – od založení samotné farnosti. Přibližně dvacetičlenný sbor vystupuje v průběhu roku během církevních svátků a o významnějších nedělích, kdy uvádí zejména soudobou chrámovou hudbu, a zároveň premiéruje skladby svého nynějšího uměleckého vedoucího Stefana Trennera, který svatomichalský sbor vede od r. 1992, a složil pro něj několik mešních ordinárií.
Nahoru ZpětJitro
Hradec Králové
Za poměrně nedlouhou dobu své existence uskutečnil smíšený sbor Jitro několik zahraničních koncertních zájezdů po Evropě, v roce 2000 také natočil ve studiu původní písně a kompozice Jana Jiráska k muzikálu Pinokio a k filmu Juraje Jakubiska Kytice na motivy K.J.Erbena.
Sbor se podílel na světové premiéře nahrávky dosud neznámé Mozartovy mše C Dur s dirigentem Douglasem Bostockem a pardubickou Komorní filharmonií pro dánskou firmu Classico, a květnu 2004 s touto mší vystoupil společně s Královéhradeckým mužským sborem na Pražském jaru. Svoje první profilové CD Smíšený sbor Jitro natočil v roce 2001.
Repertoár, budovaný od závažných mešních cyklů (jako jsou Bachovo a Vivaldiho Magnificat nebo Mozartovy mše) až k lidovým a muzikálovým písním přes soudobou sborovou tvorbu, nabízí velký prostor pro uplatnění hlasové techniky, barevných a výrazových možností a stylové cítění repertoáru.
Dirigentem sboru je Jiří Skopal ml., na klavír doprovází Svjatoslav Ščihol.
www stránky sboru
Nahoru ZpětKantika
Litovel
První vystoupení sboru bylo dne 27.10.1968. Původní název zněl: Chudobínský pěvecký sbor. Od roku 1970 sbor změnil název na Cantica, který byl v roce 1974 počeštěn. Místo působení sboru bylo v r. 1977 přeneseno do Litovle.
Nosný program je zaměřen na díla starých mistrů z období renesance a baroka. Významné místo však zaujaly i skladby z období klasicismu i romantismu. Soubor se však nevyhýbá ani skladbám autorů 20. století a současných žijících autorů. Pozornost je věnována i úpravám lidových písní.
Od roku 2003 je uměleckou vedoucí a dirigentkou paní Irena Blektová, která převzala taktovku po zakladateli sboru panu Vlastimilu Nedomovi.
V září r. 1999 byla pořízena MC s 34 skladbami s názvem: Zpívá Kantika. V roce 2006 bylo vydáno CD s 32 vánočními písněmi pod názvem: Vánoční koledy (od baroka po současnost).
Od svého založení sbor uskutečnil 360 vystoupení v ČR i zahraničí – Německo, Nizozemí, Itálie, Slovensko a Polsko.
Během své činnosti byl oceněn stříbrnou medailí Leoše Janáčka a v mezinárodní soutěži Iuventus Mundi Cantat v Olomouci získal stříbrnou medaili v roce 1997, 2000 a 2007.
www stránky sboru
MP3 ukázka sboru 1
MP3 ukázka sboru 2
MP3 ukázka sboru 3
Nahoru ZpětKnappschaftskapelle („Hornická kapela“)
Bodenmais(D)
Tradice hornické kapely v Bodenmais sahá až do roku 1760, kdy se v osadě usadilo několik českých horníků. Na kapelu, přiměřenou svému společenskému postavení, byli náležitě hrdí – avšak když byla v Bodenmais r. 1962 ukončena těžba, ztichly také hudební nástroje místních horníků.
Roku 1970 založil Erich Redman mládežnickou dechovou kapelu, která se později stala součástí obnoveného Knappschaftsverein („Hornického sdružení“). První hudební úspěchy na sebe nenechaly dlouho čekat a kapela se stala žádanou v širokém okolí. Roku 1980 byla bodenmaiským muzikantům propůjčena spolkovým prezidetem medaile „Pro-Musika“.
Od roku 2000 vede dechový orchestr v hornických krojích Johann Kuchl. Repertoár tělesa obsahuje vedle úprav klasických skladeb také soudobé původní skladby a úpravy písní z muzikálů, žánrově pop, rock i swing; celkový výčet pak doplňují tradiční melodie a nápěvy v podání více než 50 instrumentálních hráčů.
Zvláště vznamné postavení má v bodenmaiském hornickém spolku, který zaštiťuje kapelu navenek, hudební vzdělání. Vedle klasického hudebního vzdělávání nabízí také dvě přípravná hudební oddělení, výuku hry na zobcovou flétnu a orchestr pro začínající hráče na dechové nástroje.
Zvláštní místo v hudebních aktivitách Hornické kapely a celého spolku zaujímá bezpochyby slavnostní Výroční koncert (pravidelně na Boží hod Velikonoční) a prosincový svátek patronky horníků sv. Barbory.
Nahoru ZpětKolegium pro duchovní hudbu Klatovy
Klatovy
Kolegium pro duchovní hudbu je dnes přibližně dvacetičlenný klatovský komorní smíšený sbor, založený r. 1996 muzikologem Vítem Aschenbrennerem, který se postupně repertoárově vyprofiloval na interpretaci barokní a klasicistní hudby, ale nebrání se ani skladbám autorů současných. Svým posluchačům představuje také (zejména barokní a klasicistní) skladby regionálních autorů, vzniklých spartacemi v archivech uložených notových památek. Sbor pravidelně účinkuje při různých liturgických i koncertních příležitostech po celých západních Čechách, ale i v Německu, a v minulosti podnikl tři koncertní cesty do Nizozemí (2003, 2004, 2006). Mezi dramaturgicky nejvýznamnější počiny sboru patří bezesporu světová premiéra duchovní kantáty regionálního autora Leopolda Eugena Měchury „Credo mrtvých“ (2005) a koncert hudby z doby klatovského mariánského zázraku (8. 7. 1685) nazvaný „Bohorodička krví se potící“ (2005). V rámci Bavorské zemské výstavy ve Zwieselu r. 2007 se Kolegium (dramaturgicky i hudebně) podílelo na současně probíhajícím projektu „Musica sacra Bohemica“ (Biber, Brixi, Dvořák).
Od roku 2007 se těleso podílí jako hlavní účinkující na projektu „Barokní jezuitské Klatovy“, organizovaným občanským sdružením Klatovské katakomby, kde mj. letos představil hudbu z doby založení klatovské jezuitské koleje (polovina 17. století). Do roku 2007 působil sbor jako spoluorganizátor, od roku 2008 pak jako hlavní organizátor jediného sborového festivalu v západních Čechách – Evropského festivalu duchovní hudby „Šumava – Bayerischer Wald“.
Roku 2009 si Kolegium odvezlo z Harantovských hudebních slavností historického zpěvu cenu za "autentickou interpretaci renesanční polyfonie“. Rok 2010 byl ve znamení oslav 750. výročí založení města, na jehož oslavách se těleso podílelo hned třemi projekty, z toho dvěma samostatnými koncerty: "Liturgickou hudbou v Klatovech před 250 lety" (obnovené premiéry - spartace dochovaných jezuitských pramenů klatovské hudební sbírky) a koncertem hudby klatovských rodáků / skladatelů 19. a 20. století. V prosinci pak Kolegium uvedlo ve světové premiéře adventní oratorium "Dies sanctificatus" plzeňského hudebního skladatele Pavla Samiece (*1984).
Roku 2011 bylo Kolegium přizváno k realizaci hudební nahrávky pro novou expozici klatovských Katakomb (natáčení jezuitských skladeb klatovského původu) a u příležitosti slavnostního otevření této expozice provedlo Mozartovu Dominicus-Messe.
www stránky sboru
Nahoru ZpětKomorní orchestr Katedry hudební kultury FPE ZČU Plzeň
Plzeň
Orchestr sestávající zejména ze studentů a absolventů Katedry hudební kultury, ale rovněž ze studentů či absolventů ostatních fakult Západočeské univerzity působí na Katedře hudební kultury pod vedením Víta Aschenbrennera. Smyčcový orchestr se zaměřuje zejména na interpretaci děl 18. století, avšak do jeho repertoáru patří i díla soudobá. Spolupracuje s dalšími tělesy, zejména s Dívčím akademickým sborem a Kolegiem pro duchovní hudbu z Klatov. Mezi jeho nejvýznamnější počiny v posledních letech patřilo provedení Stabat Mater Jana Křtitele Vaňhala a Missy pastoralis Jana Hanuše. Loňský rok završil orchestr světovou premiérou oratoria Pavla Samiece Dies sanctificatus, kterou realizoval ve spolupráci s Kolegiem pro duchovní hudbu.
Nahoru ZpětKomorní sbor mládeže Ko.Mar
Plzeň
Komorní sbor mládeže Ko.Mar pracuje na svém repertoáru od února 2007. Vznikl z 20 členů dětského pěveckého sboru Mariella (při 15. ZŠ v Plzni), kteří již odrostli dětským střevíčkům. Za krátkou dobu svého trvání stihl mnohokrát vystupovat jak ve spolupráci s Mariellou, tak i samostatně. Má za sebou úspěšně provedené premiéry skladeb komponovaných přímo pro tento sbor. Mladí skladatelé, studenti kompozičního oddělení Konzervatoře v Plzni, pod vedením Doc. Jiřího Bezděka, Ph.D. zajímavě upravili pro sbor několik vánočních koled a Doc.Jiří Bezděk pro sbor napsal cyklus Osm cikánských písní pro sbor a akordeon. Mladí zpěváci také rádi porovnávají své pěvecké síly na renomovaných festivalech a soutěžních přehlídkách. Na festivalu Jirkovský písňovar získal stříbrné pásmo. Sbor má v repertoáru duchovní i klasické skladby, ale s velkým nadšením interpretuje i populární písničky. Sbormistryní je Hana Bezděková, klavírní spolupráce Adriana Christovová.
www stránky sboru
Nahoru ZpětMikrochor
Praha
Smíšený pěvecký sbor Mikrochor byl založen v roce 1954 Čestmírem Staškem. Řadu let byl součástí Pražského dětského sboru, jako jeho oddělení pro mládež, tedy sbor odchovanců dětských sborů Československého rozhlasu a Pražského dětského sboru (dále jen PDS). V roce 2004 byl ustaven Mikrochor jako samostatné občanské sdružení. Mikrochor je členem Unie českých pěveckých sborů.
Sbor od svého založení vedl sbormistr Čestmír Stašek. V roce 2002 se druhým sbormistrem stává jeden z tehdejších členů sboru, Lukáš Prchal, který od roku 2003 nastupuje jako nový sbormistr Mikrochoru. Smíšený pěvecký sbor Mikrochor v současné době tvoří asi 25 zpěváků. Mikrochor pořádá pravidelně vlastní koncerty a soustředění, účastní se sborových festivalů, podniká koncertní zájezdy do zahraničí a věnuje se také neziskovým akcím
www stránky sboru
Nahoru ZpětPrácheň
Horažďovice
Pěvecký spolek Prácheň (PSP) je v současné době významnou organizací nekomerčního charakteru se sídlem v Horažďovicích.
Spolek má bohatou historii, rozhodnutí o jeho založení padlo na starobylé Práchni v roce 1862, zahájil svou činnost jako šedesátičlenný mužský sbor. V té době vládlo velké vlastenecké nadšení, spolek vystupoval při každé vhodné příležitosti. Účastnil se mnoha místních i regionálních událostí, jednou z nejvýznamnějších byl v roce 1868 doprovod kamene z hory Prácheň do základů Národního divadla. Velkým svátkem v témže roce bylo svěcení spolkového praporu.
Později měla Prácheň svůj orchestr a nastudovala i opery, včetně Smetanovy Prodané nevěsty. Mezi čestnými členy září Otakar Ševčík a Bedřich Smetana. Po 2. světové válce byla činnost spolku ukončena a obnovena až v roce 1992, kdy Horažďovice vzpomínaly 700. výročí povýšení na město.
Novodobá činnost spolku je také velmi bohatá, dnes je sborem smíšeným a členem Unie českých pěveckých sborů. Spolek několikrát koncertoval i v zahraničí (Švýcarsko, Švédsko, Francie, Německo), pořídil profesionální nahrávku i nový spolkový prapor. V roce 2005 nastudoval Vokální mši, kterou spolku napsal a věnoval písecký farář František Gregora již v roce 1868. V roce 2012 si připomíná 150. výročí založení a 20. výročí obnovení činnosti.
Nahoru ZpětRejchův komorní sbor
chudenice
Sbor byl založen na jaře roku 2010 z iniciativy chudenických farníků za účelem doprovodu liturgie v kostele sv. Jana Křtitele v Chudenicích. Název získal podle významného chudenického hudebního rodu. Těleso působí pod vedením regenschoriho Víta Aschenbrennera. První významnou akcí sboru byla účast na oslavách stříbrné svatby hraběte Karl-Eugena von Czernin v chudenickém kostele na podzim roku 2010. Mladé těleso zde provedlo Messe aux chapelles Charlese Gounoda. O Velikonocích 2011 soubor provedl Mozartovu Korunovační mši. V létě se pak jako interpret (W.Menschick – Missa antiqua) účastnil hudebního programu obnovených poutních slavností v Kašperských Horách a na slavnostní bohoslužbě v Bodenmais (D). - Dramaturgickým záměrem jeho členů je zajišťovat hudební doprovod také v okolních kostelích farního okrsku během významných církevních svátků.
Nahoru ZpětSalvátorský pěvecký sbor
Praha
Salvátorský pěvecký sbor z Prahy působí při evangelickém kostele U Salvátora na Praze 1. Má více než třicetiletou tradici, od samého počátku až dodnes pravidelně zpívá při večerních bohoslužbách-nešporách před Vánoci a před Velikonocemi v kostele U Salvátora. Kromě účasti na těchto bohoslužbách, při kterých má hlavní slovo hudba, zpívá příležitostně při ranních bohoslužbách v místním kostele a vyjíždí za dalšími příležitostmi ke zpívání do jiných kostelů v Praze i mimo Prahu.
Sbor byl v 70. letech veden farářem R. Schillerem, později jeho manželkou Hanou Schillerovou, která sbor připravovala na nešpory více než dvacet let. Od konce 90. let ji ve vedení vystřídal její vnuk, absolvent dirigentství a skladby na konzervatoři, Jakub Dvořáček, v současnosti skladatel a korepetitor, který roku 2005 předal vedení Marii Žárské.
Sbor navštěvují jak pamětníci, zakladatelé sboru, tak studenti, lidé nejrůznějších profesí i vyznání. Sbor v současné době navštěvuje kolem pětadvaceti zpěváků a zpěvaček, které spojuje především radost ze zpívání duchovních skladeb. Ve sborovém souzvuku je znát dlouhodobá práce na pěvecké technice, v poslední době pak otevřenost poučené interpretaci staré hudby i vztah k hudbě 20. století.
www stránky sboru
Nahoru ZpětSmyčcový orchestr Něhoslava Kyjovského
Bystřice nad Pernštejnem
Soubor vznikl v září 2001, kdy navázal na dlouholetou činnost původního smyčcového orchestru vedeného p. Něhoslavem Kyjovským, učitelem ZUŠ v Bystřici n. P.
N. Kyjovský začal v roce 1962 vyučovat hře na smyčcové nástroje na tehdy ještě Lidové škole umění v Bystřici n. P. Ze svých žáků postupně vytvořil malý smyčcový orchestr, který takto fungoval 35 let.
Počet členů souboru se měnil v závislosti na odchodu absolventů a přibývání nových žáků, většinou ale čítal 15 – 20 hráčů. Poslední koncert orchestru se uskutečnil v roce 1997, poté pan učitel vzhledem ke svému vážnému zdravotnímu stavu činnost tělesa ukončil. Nebyl nikdo, kdy by mohl orchestr převzít.
V roce 2001 nastoupila jako učitelka houslí na ZUŠ Lenka Macháčková, bývalá žákyně pana učitele, která se po dohodě s některými bývalými členy rozhodla činnost orchestru obnovit. Členy orchestru, který nese jméno svého zakladatele N.Kyjovského, jsou bývalí žáci pana učitele Kyjovského a Svatopluka Bagary, který též vyučoval housle a violoncella, po dosažení 3.-5. ročníku se v současnosti postupně přidávají také žáci Lenky Macháčkové.
- Souběžně s orchestrem funguje i přípravný smyčcový soubor „CVRČCI“, ve kterém se již nejmladší žáci připravují na hru v orchestru.
Orchestr je tělesem otevřeným a nebrání se zájmu nových muzikantů.
Repertoár orchestru tvoří skladby od renesance až po současnost. Orchestr vytváří zajímavé koncertní projekty, jakými jsou např. AMADEUS – koncert v dobových kostýmech věnovaný významnému výročí W. A. Mozarta; Letem valčíkovým světem – aneb od menuetu k valčíku - koncert spojený s tancem v kostýmech. Největším úspěšně opakovaným projektem je spolupráce s rockovou kapelou a hosty s názvem Balady a romance.
www stránky sboru
Nahoru ZpětVox Imperfecta
Plzeň
Vox imperfecta (vox - hlas, imperfecta - nedokonalý, ale také nehotový, stále se vyvíjející...)
Komorní smíšený pěvecký sbor založený roku 2006 v Plzni. Vznikl z původní studentské scholy při kostele Nanebevzetí Panny Marie u Františkánského kláštera, pravidelně doprovází liturgii mše svaté, s duchovní hudbou seznamuje širokou veřejnost na koncertech nejen v západních Čechách.
Sbor se zabývá interpretací hudby převážně starších období s důrazem na období renesance a baroka. Sbormistrem je Pavel Dolanský.
www stránky sboru